BEDRIFTSPROFILEN: / 2. mars 2020

Full fart i landets eldste reisebyrå

– Skal man reise smart og bærekraftig, har man behov for god rådgivning i en jungel av muligheter.

TEKST OG FOTO: TOM WANG

Det sier daglig leder Lena Petterson hos Berg-Hansen Reisebureau som forteller dette om oppstarten av reisebyrået for hele 145 år siden.

– Alt starter jo ofte med en drøm, akkurat som den 25. januar 1875 da Ole Berg-Hansen kunngjorde i Morgenbladet at han ville; «motta last og passasjer ved Christiania havn eller nærmeste sted hvor sjøisen møter åpent farvann». Denne annonsen representerer Berg-Hansens beskjedne start – på det som i dag har blitt Norges største og eldste reisebyrå, forteller Pettersson.

– Det er et uformelt arbeidsmiljø her på kontoret. Vi har det gøy på jobben med stor grad av gjensidig tillit, sier daglig leder Lene Petterson(midt på bildet) hos Berg-Hansen Reisebureau i Drammen. Her sammen med kollegaene Unni Clausen(t.v.) og Sonja Evelyn Johannesen.

Mye har skjedd på 145 år.  Hvordan er hverdagen i dag og hvordan blir fremtiden til reisebyråbransjen i vår digital hverdag hvor «alt» skjer på nett?

– Ja, byrået har fremdeles norske eiere. Vi har 23 kontorer og 400 ansatte i Norge fra nord til sør. Berg Hansen har tre like søyler- jobb, grupper/konferanser, samt privat. Her i Drammen har kontoret 15 ansatte, og vi er spesialister på næring og gruppereiser, konferanser og evenementer. I tillegg har vi selvfølgelig også privatreiser, men i mindre skala enn forretningsreisende. Som andre store byråer dekker vi da alt for fly, hotell, leiebil, tog og båt. Egentlig det som må til for å komme seg fra A til B, sier Pettersson. 

–  I dagens situasjon bestiller 70 prosent reisene selv gjennom vår nettportal. Faktisk er det ikke slik at «one size fits all». De reisende har ulike behov, selv på enklere reiser. Og skal man reise smart og bærekraftig, har man behov for god rådgivning i en jungel av muligheter. Her vil jeg fremheve den staben som vi har her. De har lang fartstid og er erfarne. 

–  Erfaring og gode medarbeidere er veldig viktig dersom det skulle oppstå problemer for den reisende. Vi er alltid tilgjengelig 24/7 på vakttelefonen, og skal løse situasjoner snarest mulig. Vi fikk faktisk årets kundeservice-pris i 2019 på tvers av alle kategorier. Det er et uformelt arbeidsmiljø her på kontoret, og vihar det gøy på jobben med stor grad av gjensidig tillit, sier Lena Pettersson.

Er det noe du som leder fokuserer spesielt på?

–  Jeg er «til stede», og gir mye tillit til hver enkelt. Jeg er tydelig på rammene, men henger ikke over de ansatte. Så opplever jeg meg selv som en rolig sjef. Det er mindre fokus på kontroll, og mer på oppgaveløsning med frihet under ansvar, sier Pettersson.

–  Som leder ser jeg de største mulighet for bransjen i fremtiden at de reisende opplever gode og trygge plattformer for å orientere seg før og under reiser. 

–  Bærekraft er viktig ettersom reiser er en del av problemet. Derfor skal vi fokusere på grønne reiser. Der er vi i forkant og, vi tør å utfordre med spørsmål til de som skal reise for å se om de kan velge mer bærekraftige løsninger både på reisefrekvens, destinasjon og valg av transportmiddel.

–  Vi skal ha enkel nettbookingløsning som er tilgjengelig for kundene. Ikke minst skal vi ha lokal tilstedeværelse, og kort svartid på telefon, e-post og chat.  Ikke minst skal vi ha korte beslutningsveier, sier Lena Pettersson.

Hvilke utfordringer ser du fremover? 

–  Utfordringer er generasjonsskifte blant ansatte i bransjen. Hvordan skal vi sikre kompetanseoverføringen i et komplekst reise fag. I tillegg vil jeg nevne den digitale utfordringen med arbeidsverktøyene bransjen har jobbet med i mange år. Vi behøver direkte og raske tilganger til alle aktørene.  Utfordringen nå i denne utviklingen er å synliggjøre og få kundene til å se verdien og behovet for rådgivere til å løse komplekse reiser. Dette er viktige områder vi jobber mye med, sier Pettersson.

Hvordan ser fremtiden ut for reiselivsbransjen?

– Jeg tror at de aktører som klarer å synliggjøre gode reisealternativer digitalt, hvor du samtidig får gode anbefalinger fra fagfolk, er de som vil overleve. De handler om å lykkes med kombinasjonen «menneske og maskin». 

– De fremtidige reisende vil være opptatt av bærekraftige reisealternativer som for eksempel tog, avslutter daglig leder Lena Petterson hos Berg-Hansen Reisebureau i Drammen.