Bedriftsprofilen: / 7. februar 2020

143 år med hotellgjester

– Fremtiden er digitalisering, større fleksibilitet og stort fokus på bærekraft, sier hotelldirektør Johanna Skjelsbek ved Scandic Ambassadeur Drammen som holder til i et bygg der det har vært drevet hotell i 143 år.

TEKST OG BILDE: TOM WANG

Drammen by har i dag fire hoteller, hvor Clarion Collection Tollboden, Comfort Union Brygge og Quality River Station er del av kjeden Nordic Choice Hotels. Det fjerde, og største hotellet er Scandic Ambassadeur Drammen. Byen har dermed fire hoteller med ulike profilerer som er godt rustet til å møte et stadig voksende kurs og konferansemarked.

Vikenvest.no har tatt en tur til Scandic Ambassadeur Drammen, hvor vi møter hotelldirektør Johanna Skjelsbek. Vi er godt på vei inn i 2020, og helt i starten av et nytt tiår. I den anledning ønsker vi at Skjelsbek vil dele noen tanker om deres bransje og drift inn i fremtiden.

Helt innledningsvis Johanna Skjelsbek, kan du kort orientere om hotellet du styrer?

Ja, det kan jeg. Scandic overtok i januar 2017. Historien til hotellet går helt tilbake til Central Hotell i 1877, som var første hotellet i Drammen. Vi har 289 rom og konferansekapasitet på opptil 400 personer. Scandic og huseier har i senere tid renovert for cirka 80 millioner kroner. Vi er et fullservicehotell med à la carte-restaurant og bar både for hotellgjester og lokalbefolkningen.

– Jeg kan også tillegge at vi størst på møteromskapasitet og hotellrom i Drammen. Med tanke på kurs- og konferansemarkedet er det en klar fordel at vi er en del av Scandic, som er Nordens største hotellkjede med over 280 hoteller, og i Norge har vi totalt 86 hoteller.

For å drive et hotell, må du ha medarbeidere. Hva kjennetegner deres ansatte?

– Hotellet har 88 ansatte som til sammen utgjør 53 årsverk. Ved overflytting fra Scandic Park på Bragernes til Ambassadeur på Strømsø sommeren 2018, fikk vi flere nye medarbeidere. Teamet her utfyller hverandre godt med bred fagkompetanse og erfaring. Det skaper en fin dynamikk, og ikke minst et godt arbeidsmiljø. Vi heier på hverandre og det er skikkelig stå på-vilje hos våre flotte medarbeidere. Jeg blir glad av å komme på jobb når jeg møter en så flott gjeng hver dag, sier hotelldirektøren.

Hva opplever du som din styrke som leder?

– Det er ikke så lett å skulle beskrive seg selv, men jeg ser meg selv som en tydelig og rettferdig leder. Min styrke er nok også at jeg er god til å bygge team og få alle til å trekke i samme retning.

Hva er de viktigste årsakene til at dere er kommet dit dere er i dag?

– Vi har effektivisert kompetansen vi har utviklet siden 2017, og mange ansatte har steget i læringskurven. Vi har økt andelen fast ansatte siden 2018, også med tanke på tiden fra Scandic Park Hotell.

– Vi er proaktive og flinke på kontinuerlig utvikling på mat og drikke. Vi er også dyktige til å utvikle våre ansatte og jobber med å heve oss i alle ledd. Målet er å skape fantastiske gjesteopplevelser, forklarer Johanna.

– Kommunikasjon er også veldig viktig, og vi jobber med å være aktive og godt synlige i sosiale medier. Vi har også stort fokus på å åpne opp hotellet for lokalbefolkningen. For eksempel var konseptet «Spis for 100» en stor suksess, og vi hadde mange lokale til middag hele uken, påpeker hun.

– Vi lager også ulike arrangement som «After Work» og familielunsjer. 17. mai feiring med god mat er populært, og vi hadde stor suksess med julebord i 2019 med flere gjester enn noensinne. Hotellet satser på mat og drikke av veldig god kvalitet. Ikke minst er vi veldig stolte av å ha vunnet Buskeruds beste frokost 2 år på rad, opplyser hotelldirektøren.

Kan du si litt om hva som er de største mulighetene for din bransje i 2020?

– Det må være de muligheter digitalisering vil gi oss. For eksempel «Sømløse gjestereiser» slik SAS har det gjennom bruk av sin app. Det vil innebære mer effektivitet for gjestene med selvinsjekk, mobile nøkler, og lignende.

– Som leder av en servicebedrift ønsker vi digitalisering velkommen, da det også frigjør mer tid til de ansattes møte med gjestene. Men den direkte kontakten gjester og ansatte imellom kan aldri bli erstattet, da personlig service er viktigere enn noen gang, forklarer hun..

Kan du si noe om hva som er de største utfordringene for din bransje i 2020?

– For bransjen er distribusjonslandskapet komplekst, og en av de største utfordringene er en økende bruk av tredjepartskanaler (portaler for hotellbooking). Vi betaler høye provisjoner til disse portalene, men vi er nødt til å være med. Til tross for dette vil gjestene alltid finne de beste prisene på våre egne hotellsider.

En annen utfordring er rekruttering av ansatte, og da spesielt innen mat og drikke- segmentet. I tillegg er det mer krevende ettersom «lead time» går ned. Det vil si at bestilling av overnatting og booking av konferanser kommer stadig tettere på selve oppholdet, sier Skjelsbek.

Hva er største mulighetene for din bedrift i 2020?

– For oss har 2019 vært «all time high». Vi skal jobbe hardt for å fortsette den gode utviklingen og ytterlig styrke vår posisjon. Vi er klart størst på konferansekapasitet, noe som hjelper oss å holde et stabilt høyt nivå på booking.

– Det at vi flere år på rad er kåret til fylkets beste frokost i «Twinings Best Breakfast» har bidratt til at bedriftskunder ønsker å returnere, og at antall stamkunder stadig øker. Vi skal selvfølgelig fortsette å ha gode lokale tilbud for innbyggere i regionen.

– Alt som skjer i Drammen av oppgraderinger og forbedringer av infrastruktur gjør det til en bra kommune å drive hotell i.Det nye sykehuset vil helt sikkert gi positive ringvirkninger for Drammen og oss som driver hoteller, sier hotelldirektøren.

Så da må vi spørre om hva som er de største utfordringene for din bedrift i 2020?

– Den store kapasitetsøkningen i Oslo sentrum i 2019 gjør oss litt mer usikker på 2020 enn det vi normalt ville vært. Ser vi på situasjonen i Stockholm i 2017, fikk omkretsen eller flankene rundt Stockholm et slag på topplinjen året etter at sentrumshotellene begynte å komme på normalt nivå igjen.

– Akkurat nå ser vi ingen tilsvarende reaksjoner i Drammen, og jeg er usikker på om noe vil komme. For sommeren har vi allerede et godt reservasjonsnivå, men det knytter seg selvfølgelig usikkerhet til høsten og eventuelt konferansesegmentet. Vi håper imidlertid å gjenta suksessen på banketter og julebord fra 2019, opplyser Johanna.

Som leder, hvilke rammebetingelser skulle du gjerne ha endret?

– I utgangspunktet er vi fornøyd med de rammebetingelser vår bransje har, og det aller viktigste er at alt er stabilt så vi vet hva vi har oss å forholde oss til. I tiden som kommer vil gjestens behov komme enda mer i fokus, og kravene til oss som hotell vil endre seg med kortere «lead time» eller bookingfrister. Det vil kreve større fleksibilitet av hotellet, i og med at vi har variable svingninger i forhold til sesong og endringer som skjer i samfunnet rundt oss, påpeker hun.

Hva tror du blir de største endringene for deres bransje og bedrift over tid?

– De endringer jeg umiddelbart ser er digitalisering, større fleksibilitet, kortere «lead time» på bookinger. Det vil bli enda større fokus på bærekraft, valg av råvarer. Miljøperspektivet blir sterkere og sterkere hos våre gjester og ansatte, og som en konsekvens av dette er vi blitt Svanemerket og jobber miljøbevisst i alt vi gjør.

– Et annet aspekt er Airbnb som fortsetter å vokse i Norge. Vi tror hotellene vil holde stand og at Airbnb heller retter seg mot andre reisende som gjør at totalmarkedet for overnatting øker, avslutter hotelldirektør Johanna Skjelsbek.