Grogro skaper fremtidens barnemat

Da Malin Bruset fikk barn oppdaget hun at det var et stort gap mellom hjemmelaget barnemat og den i butikkhyllene. Det ga henne ideen om et helt nytt produkt: Sunn, næringsrik og fersk barnemat. Helt ferdiglaget.

* Denne saken er en del av Næringsvekst 2020-prosjektetSammen. Endrer vi hverdagen

Det var da Malin selv ble mor og skulle handle inn barnemat, at hun så hvor stor forskjell det var mellom ferdigproduktene og det hun laget hjemme på kjøkkenbenken.

– På den ene siden har du god og næringsrik hjemmelaget mat med ferske råvarer. På den andre siden har du ferdigmaten i butikken med holdbarhet på to år.

Hun endte derfor med å lage det meste av barnematen hjemme. Samtidig erfarte hun at det var lite kunnskap i samfunnet om hvordan man lager barnemat selv.

– Da kjente jeg at dette er kunnskap som må spres.

Det førte til at hun i 2016 ga ut boken «Den lille barnematbibelen» og holdt en rekke kurs for foreldre.

– Da fikk jeg erfare at foreldre var villige til å lage mye barnemat selv, men de ønsket også fullverdige alternativer som var ferdiglaget, forteller hun.

Ga grobunn til Grogro

Og det var den responsen som ga Malin ideen til et helt nytt produkt. Barnemat som både er fersk, næringsrik og ferdiglaget.

Resultatet ble Grogro. Kaldpresset fersk barnemat som oppbevares på kjøl.

– Å kaldpresse barnematen i stedet for å varmebehandle den, gjør at både næring, tekstur og smak beholdes i produktet, forklarer Malin.

Men reisen fra idé til ferdig produkt var ikke gjort på én dag.

–  Å bevege seg inn i matvarebransjen var for meg en stor utfordring, men også et eventyr, forteller Malin, som har bakgrunn som naprapat og ernæringsterapeut.

– Matvarebransjen er veldig konkurranseutsatt og vanskelig å få innpass i. Samtidig er det snakk om barnemat i tillegg til et kjøleprodukt. Disse tre faktorene gjør det ganske komplekst.

Roser gründermiljøet i Drammen

Da er hun veldig glad for at hun fikk mye god hjelp på veien.

– I Drammen er det et veldig godt og positivt miljø blant næringslivet og andre gründere. Jeg tok tidlig kontakt med Etablererveledningen i Drammen, hvor jeg fikk veldig god veiledning, forteller hun.

– Derfra gikk det første halvåret til å finne ut om det var mulig å gjennomføre ideen. Alt fra hvilken teknologi som var best til valg av produsent.

Malin trekker også fram DNB NXT som en viktig arena.

–  De tok meg i mot bare noen måneder inn i prosessen, hvor jeg fikk pitche ideen min. Senere har jeg vært involvert som dommer. Det er en veldig fin arena for å møte andre i næringslivet.

I januar 2018 ble hun en del av Antler, som er en startup-generator. De ble Grogros første investor. Gjennom Antler møtte Malin også Rania Raouf N. Guirguis, som i dag er daglig leder for bedriften.

Lansering like rundt hjørnet

I disse dager planlegger Grogro for lansering. De har i tillegg til Antler fått med seg Orkla som investor, men også forbrukerne selv har vært med og bidratt.

– Vi hadde en crowdfunding tidligere i prosessen, hvor foreldre fra Oslo-området forhåndsbestilte totalt 4.500 produkter. De er allerede betalt, så nå gleder vi oss veldig til å levere ut, forteller Malin.

Hun forteller også at de som har prøvd barnematen har vært veldig fornøyd.

– Barna elsker den, men også foreldrene liker den. Det gjør at de fint kan spise opp resten dersom barna ikke orker alt.

Og for alle som ikke har forhåndsbestilt, er barnematen snart bare et par klikk unna.

– Lanseringen blir med Kolonial etter sommerferien, forteller hun.

Hun oppfordrer likevel foreldre til å lage mye av barnematen hjemme.

– Hjemmelaget kommer jo alltid til å være det beste, fordi det er så mye mer enn bare mat. Barna for være med på å smake og se, og man bygger gode vaner. Men Grogro – som et kaldpresset ferskt produkt – er det aller beste alternativet når du ikke vil eller kan lage selv, sier hun.