Brudeli Green Mobility AS: – I verdenseliten for å elektrifisere tungtransport med ny teknologi.

Brudeli Green Mobility på Eiker næringspark i Hokksund, driver gründerskap og innovasjon i verdensklasse. Nylig inviterte de fylkesråd for næring i Viken fylkeskommune Johan Edvard Grimstad, ordfører i Øvre Eiker Knut Kvale og Næringsforeningen hvor de er medlemmer, for å ta en titt på hva de har jobbet med de siste tre årene. Her fikk de fremmøtte presentert det som kan betraktes som verdensledende innovasjon.

På bilde ser vi (f.v): Arild Klingsheim, Regionalt forskningsfond, Viken. Daglig leder/CEO Lasse Bjørkhaug. Styreleder Anders Torvill Bjorvand. Fylkesråd for næring i Viken fylkeskommune Johan Edvard Grimstad. Ordfører i Øvre Eiker Knut Kvale. CTO og grunnlegger av Brudeli Green Mobility Geir Brudeli og COO Kai Rune A. Vestersager hos BRUDELI.

Brudeli setter standarden

Elektrifiseringen av personbilen holder høyt tempo. For tyngre kjøretøy er tempoet i det grønne skiftet lavere og oppgavene vanskeligere. Det må skapes løsninger, infrastruktur, virkemidler og politikk som støtter lastebiloperatørene i Norge og internasjonalt.

Brudeli jobber for å vinne en posisjon internasjonalt. Selskapet har patentert elektrifisert drivlinjeteknologi for medium og tunge nyttekjøretøyer.

– I disse dager feirer feirer vi tre år. Som nyoppstartet selskap er det fantastisk å
oppleve at vi nå er en foretrukket partner blant verdens viktigste girkasse – og
lastebilprodusenter, sier Lasse Bjørkhaug, daglig leder/CEO hos Brudeli.

Vi skaper framtidsrettede løsninger for elektrifisering av tungtransporten med vår
kompetanse og kapasitet. Brudeli skaper internasjonal, teknologisk industri i Norge med vår visjon om å ta vare på hverandre og våre felles ressurser, sier Bjørkhaug.

Krevende forskning

De første tre årene har selskapet brukt til finansiering med privat og offentlig kapital for videre forskning og utvikling. Under presentasjon fikk man se en virtuell variant av hvordan girskiftene vil fungere, og hva de har forsket på de siste to årene. Andre internasjonale selskaper forsker også på tilsvarende løsninger for å utvikle teknologien. Brudeli må derfor bevise at deres løsning er den ledende.

Brudeli bygger nå sammen med Semcon på Kongsberg, en testrigg og skal utvikle avanserte simuleringer med datamodeller og styringsalgoritmer av den elektrifiserte drivlinjen. Selskapet ser at den nye drivlinjen kan gi betydelig reduksjon i energi-forbruket og bidra til det grønne skiftet i transportindustrien. Den første testkjøretøyet med den nye teknologien bør være på veien i løpet av 2023.

Engasjerte

Simuleringsmodellene hos Brudeli skapte både nysgjerrighet og engasjement hos gjestene. Gjennom simuleringen, tester ingeniørene hos Brudeli hvordan girskiftene vil fungere. Fordelen ved simuleringene er at de slipper å bruke tid på inn og ut montering av mekaniske deler, sier ingeniørene.

Fylkesråd for næring i Viken fylkeskommune Johan Edvard Grimstad (i midten) og ordfører i Øvre Eiker Knut Kvales viste stor interesse og engasjement når de testet simuleringsmodellen.

– Bedrifter som Brudeli, og den innovasjonen de arbeider med, er viktig både for næringsliv i Viken fylke. Og ikke minst er det viktig for det “Grønne skifte” for transportnæringen, sa fylkesråd Grimstad.

Fordel å være i Hokksund

Brudeli sier at det var lurt å starte opp i Hokksund.

– Det er utrolig mange ingeniører som ender opp mellom Lysaker og Kongsberg. Vår fordel er at vi er litt nærmere Oslo enn hva Kongsberg er, sier Brudeli.

Brudeli planlegger på sikt et eget næringsbygg. Da i samarbeid med lokale medinvestorer. Ønske er å finne en tomt som er i gangavstand fra en togstasjon.

– Vi er veldig stolt av å ha en slik kompetansebedrift her i Hokksund, sier ordfører Knut Kvale. Øvre Eiker har en god utvikling når det gjelder næringsutvikling, og det skal vi fortsette å legge tilrettelegge for, avslutter ordføreren.