Ber politikerne rydde opp etter seg

Jensen Møbler har utviklet seg til å bli Europas ledende merkevare innen senger, men veien til og fra fabrikken i Svelvik er fortsatt like dårlig.– Helt uakseptabelt, sier administrerende direktør, Jan Trygve Jensen.

Jan Trygve er leder for Svelvik kommunes fremste merkevare; Jensen Møbler. Familiebedriften ble først kjent for sine madrasser, som i neste omgang har utviklet seg til å bli ferdige senger med høy liggekomfort, moderne design og ikke minst med søvn i fokus.

Skaper god søvn

– Søvn er utrolig viktig for et menneskes ve og vel, noe som nyere forskning bare understreker gang på gang. Den travle digitale hverdagen er med på å stjele viktig søvn. Målet med våre produkter er å legge mest mulig til rette for en best mulig søvn, og det gjør vi ved å lage senger som er ergonomisk riktig utformet. 

– Vi innså tidlig at en seng ikke bare er en seng. Derfor begynte vi å samarbeide med fyisoterapeuter og ergonomer ved utforming av madrasser og senger, noe som var helt banebrytende og en viktig årsak til at vi nå har over 15 land som markedsområde, sier Jan Trygve Jensen.

Stadig vekst

Det jobber i dag over 100 personer på fabrikken på Sand utenfor Svelvik. I tillegg er det et tyvetalls personer ansatt i salgsapparatet rundt omkring i Norge og Europa. Svelvik-bedriften selger hele 250.000 senger i året, og totalomsetningen er nå på 540 millioner kroner.

Administrerende direktør i Svelvik-bedriften Jensen Møbler, Jan Trygve Jensen, vedgår at han ble tatt litt på senga da Buskerudbypakke 2 ble vraket

– Vi har hatt organisk vekst helt siden oppstarten i 1947, og det var vel først i fjor at det begynte å flate litt ut, sier Jensen, som ikke synes lokalisering i Svelvik er litt utenfor ”allfarvei” for en internasjonal bedrift av Jensen Møblers format.

– Nei, Svelvik ligger jo egentlig sentralt til i forhold til både Oslo-området, transportmuligheter og tilgang på rekruttering. Og siden vi ligger så langt sør i landet så er vi også gunstig plassert med tanke på å transportere produktene våre lenger sørover i Europa. I tillegg gjør den sentrale plasseringen med nærheten til byer som Drammen, Oslo og Tønsberg at vi har god rekruttering og en veldig stabil og god arbeidsstokk, sier Jensen-sjefen, som ikke tror den nye kommunesammenslåingen vil bety så veldig mye for bedriften.

– Helt uakseptabelt

– Vi har det vi trenger her i Svelvik, og Drammen har jo alltid vært byen vår. Men det er imidlertid en utfordring som jeg nå håper den nye politiske ledelsen og storkommunen tar tak i; nemlig ny Svelvikvei. Bare vår bedrift har alene 25–30 vogntog som ukentlig trafikkerer den dårlige veien, der spesielt strekningen fra gipsfabrikken og inn til Drammen er helt forferdelig. Det er rett og slett helt uakseptabelt at disse planene nå stopper helt opp grunn av noen merkelig politiske manøvreringer like før valget, sier en engasjert Jan Trygve Jensen. 

– Hvis Nye Drammen skal vokse og dra nytte av at de nå har blitt større med tilgang til store industri- og boligarealer både i Svelvik og Nedre Eiker, så vil jo transport, samferdsel og logistikk vært helt sentralt. Det er jo ingen bedrifter som har lyst å etablere seg i et område der veiløsningene er veldig dårlige, sier Jensen som mener at bypakker, brukerfinansiering og spleiselag må til hvis man skal greie å løse store samferdselsutfordringer som dette lokalt.

– Jeg mener at bompenger eller andre former for brukerfinansiering nå må på den politiske dagsorden igjen. Akkurat nå er jo dette i et fullstendig vakum der ingen tør å bestemme noe som helst. Total mangel på beslutninger er nesten verre enn at det tas noen feil beslutninger innimellom, avslutter Jensen.